Asiakastuki

Olemme siirtyneet sähköiseen asiakaspalveluun. Asiakastukiosiosta löydät vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiimme. Mikäli et löydä vastausta kysymykseesi, voit jättää meille viestin yhteydenottolomakkeen avulla. Pyrimme vastaamaan yhteydenottopyyntöihin 1-3 arkipäivän kuluessa.

  • Mikä on Takaamo ja kuinka se toimii?
    • Mikä on Takaamo?
      • Takaamo on täysin suomalainen, vakavarainen ja luotettava toimija, joka tarjoaa Takaamo- takauspalveluja kaikille vuokralaisille, jotka eivät halua sitoa omaa rahaa vakuuteen.
      • Takaamon kaikilla avainhenkilöillä on monivuotinen kokemus joko vuokralaishallinnan tai rahoitus- ja takauspalveluiden aloilta. Teettämissämme asiakaskyselyissä kantaviksi teemoiksi ovat poikkeuksetta nousseet palveluntarjoajan luotettavuus, palvelun helppous, palveluntarjoajan nopea reagointi sekä vuokralaisten että vuokranantajien tarpeisiin.

      Etkö löytänyt vastausta?

      Jätä yhteydenottopyyntö

    • Kuinka Takaamo toimii?
      • Takaamo ei maksa vuokranantajalle rahavakuutta vaan vuokranantajalle, toimitetaan takaussitoumus, joka toimii vuokrasopimuksen vakuutena. Vuokralainen maksaa takauksesta kuukausimaksua, jonka suuruus määräytyy vaaditun vakuuden mukaan. Kuukausimaksua maksetaan vuokrasopimuksen päättymiskuukauden viimeiseen päivään saakka.Takauksen voi irtisanoa kesken vuokrasopimuksen, mikäli vuokralainen sekä vuokranantaja sopivat yhdessä muusta vakuudesta.

      Etkö löytänyt vastausta?

      Jätä yhteydenottopyyntö

    • Minkä hintainen Takaamon takauspalvelu on?
      • Kuukausimaksu on 0,75 % vakuuden suuruudesta ja tämän lisäksi laskutetaan 2 euroa kuukaudessa hoitomaksua.
      • Ensimmäisen laskun yhteydessä laskutetaan 49 euron suuruinen avausmaksu. Takaamo-palvelun käyttämisestä maksettuja kuukausimaksuja ei makseta takaisin vuokrasopimuksen päättymisen jälkeen.

      Etkö löytänyt vastausta?

      Jätä yhteydenottopyyntö

    • Kenelle Takaamon takauspalvelu on tarkoitettu
      • Takauspalvelua voivat hakea kaikki 18 vuotta täyttäneet vuokralaiset, joilla ei ole maksuhäiriömerkintöjä
      • Takausta hakiessa tarvitaan suomalainen henkilötunnus.
      • Takaamon takaus on tarkoitettu yksityishenkilöille ja asuinkäyttöön tarkoitettuun asuntoon.

      Etkö löytänyt vastausta?

      Jätä yhteydenottopyyntö

    • Mikä on vakuus?
      • Vakuus on takaus tai rahasumma, jonka vuokralainen luovuttaa vuokranantajalle vuokrasuhteen ajaksi kaikkien vuokrasopimuksessa mainittujen velvoitteiden täyttämisen vakuudeksi. Rahana maksettua vakuutta kutsutaan rahavakuudeksi. Suomen lainsäädännön mukaan vakuuden arvo tai määrä voi olla enintään kolmen kuukauden vuokraa vastaava takaus tai rahamäärä. Takauksen käyttäminen on monesti halvempaa kuin kallis laina.

      Etkö löytänyt vastausta?

      Jätä yhteydenottopyyntö

    • Miten pääsen tutustumaan takauksen ehtoihin?
      • Takaussopimuksia koskevat vuokralaisen ja vuokranantajan yleiset ehdot ovat saatavilla seuraavista linkeistä: vuokralainen, vuokranantaja. Mikäli takaussopimuksen solmimisesta on jo aikaa, saattavat sen ehdot poiketa edellä mainituista yleisistä ehdoista.
      • Aikaisemmat yleiset ehdot ovat saatavilla Takaamon asiakaspalvelusta. Voit pyytää sopimuksen täältä

      Etkö löytänyt vastausta?

      Jätä yhteydenottopyyntö

    • Voiko takauksen ottaa siksi aikaa, kunnes saa rahavakuutta varten tarvittavan summan säästettyä?
      • Takaussopimuksen voi irtisanoa koska tahansa, mikäli vuokranantaja hyväksyy takauksen vaihtamisen rahavakuuteen. Takaamo tarvitsee irtisanomiselle vuokranantajan hyväksynnän.
      • Ohjeet takauksen irtisanomiseen löydät kohdasta Voimassa olevan takauksen muutokset ja päättäminen

      Etkö löytänyt vastausta?

      Jätä yhteydenottopyyntö

  • Mitä takaus kattaa vuokranantajalle?
    • Kuka takauksen myöntää?
      • Takauksen myöntää Vakuutusosakeyhtiö Garantia (Y-tunnus: 0944524–1). Garantia on takausvakuuttamiseen erikoistunut vahinkovakuutusyhtiö, jolla on pitkäaikainen kokemus asumiseen liittyvistä takauspalveluista. Garantia on osa Taaleri-konsernia. Taaleri on finanssiryhmä, jonka emoyhtiö Taaleri Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämälle pörssilistalle. Takaamon takauksia on myönnetty vuodesta 2013 ja yritys on lunastanut paikkansa vuokramarkkinoilla luotettavana ja joustavana vaihtoehtona perinteisille vakuusmuodoille.

      Etkö löytänyt vastausta?

      Jätä yhteydenottopyyntö

    • Mitä takaus kattaa?
      • Takaus kattaa vuokralaisen vuokrasopimuksesta johtuvat vastuut. Takaus kattaa muuan muassa maksamattomia vuokria, korjaus- ja siivouskustannuksia, avainten uudelleen sarjoituskustannuksia ja vuokrasopimuksen mukaisia sopimussakkoja.

      Etkö löytänyt vastausta?

      Jätä yhteydenottopyyntö

    • Miten haen korvausta takauksen perusteella?
      • Korvausta voi hakea 60 vuorokauden kuluessa vuokrasuhteen päättymisestä.
      • Korvauksen hakemisesta löydät lisätietoa täältä.

      Etkö löytänyt vastausta?

      Jätä yhteydenottopyyntö

    • Onko jotain mitä takaus ei kata?
      • Takaamon takauksella ei voi kattaa välillisistä vahingoista aiheutuvia kuluja. Esimerkiksi jos vuokrasopimuksen irtisanomisen johdosta syntyy kuukausia, joina vuokra-asunto on tyhjillään, ei takauksesta voi hakea korvausta tyhjistä kuukausista.
      • Lisää tietoa siitä, mitä takaus kattaa löydät täältä.

      Etkö löytänyt vastausta?

      Jätä yhteydenottopyyntö

    • Voiko vuokranantaja allekirjoittaa sopimuksen ilman verkkopankkitunnuksia?
      • Valitettavasti tämä ei ole mahdollista.
      Vuokranantajana toimiva asunnon omistaja voi tarvittaessa kirjallisesti valtuuttaa välittäjän allekirjoittamaan sopimuksen puolestaan. Tähän tarkoitukseen sopii myös asunnon hallinnointisopimus, mikäli siinä on annettu vuokrausta hallinoivalle taholle valtuus hoitaa myös vuokravakuuteen liittyvät asiat. Valtakirjan tai hallinnointisopimuksen voi toimittaa meille sähköpostitse osoitteeseen info@takaamo.fi

      Etkö löytänyt vastausta?

      Jätä yhteydenottopyyntö

  • Takauksen hakeminen ja hakemuksen eteneminen
    • Miten voin hakea Takaamon takausta uuteen asuntoon?
      • Takauksen hakeminen on helppoa. Kun olet löytänyt vuokra-asunnon, johon haluaisit ottaa takauksen, voit täyttää hakemuksen täältä.
      • Huomioithan, että hakiessasi takausta, sinun tulee antaa vuokra-asunnon täydelliset osoitetiedot ja osoitteen tulee olla yhtenevä vuokrasopimukselle merkityn osoitteen kanssa. Kerrostaloasunnoissa vaaditaan osoite, asunnon rappu sekä asunnon numero. Mikäli sinulla ei ole koko osoitetta tiedossa, voit tiedustella tätä välittäjältäsi tai tulevalta vuokranantajaltasi.

      Etkö löytänyt vastausta?

      Jätä yhteydenottopyyntö

    • Onko maksuhäiriömerkintä aina este takauksen myönnölle?
      • Kyllä. Valitettavasti takausta ole mahdollista hyödyntää, vaikka maksuhäiriön aiheuttanut saatava olisi maksettu.

      Etkö löytänyt vastausta?

      Jätä yhteydenottopyyntö

    • Voiko takausta hakea, jos toisella vuokralaisella on maksuhäiriö?
      • Takausta käytettäessä kummallakaan vuokralaisella ei saa olla maksuhäiriömerkintöjä.

      Etkö löytänyt vastausta?

      Jätä yhteydenottopyyntö

    • Voiko takauksen hakea jonkun toisen puolesta?
      • Valitettavasti ei voi. Takauksen ottajan tulee olla sama henkilö kuin vuokrasopimukselle merkitty vuokralainen.

      Etkö löytänyt vastausta?

      Jätä yhteydenottopyyntö

    • Voiko takaushakemuksen allekirjoittaa ilman verkkopankkitunnuksia?
      • Valitettavasti allekirjoitus on mahdollista vain verkkopankkitunnuksilla.

      Etkö löytänyt vastausta?

      Jätä yhteydenottopyyntö

    • Mitä tapahtuu, kun olen tehnyt takaushakemuksen?
      • Käsittelemme hakemuksesi 1–2 arkipäivän kuluessa.
      • Tarkistamme, täyttyvätkö takauksen kolme ehtoa: 18 vuoden ikä, suomalainen henkilötunnus, ei maksuhäiriömerkintöjä. Hylätystä päätöksestä ilmoitamme aina hakijalle sähköpostilla (tarkistathan myös roskapostisi).
      • Tarkistamme, onko syöttämäsi vuokra-asunnon osoite täydellinen. Tarvittaessa lähetämme sähköpostitse pyynnön täydentää asunnon osoitetietoja (muistathan tarkistaa myös roskapostisi).
      • Mikäli hakemuksella on vuokranantajan tiedot, toimitamme takauksen allekirjoitettavaksi vuokranantajalle sähköpostitse.
      • Mikäli hakemuksella on vuokravälittäjän tiedot, toimitamme välittäjälle sähköpostiin pyynnön toimittaa meille vuokranantajan tiedot allekirjoitusta varten.
      • Kun vuokranantaja on allekirjoittanut, saatte molemmat tästä vielä vahvistuksen sähköpostitse. Takaus astuu voimaan takaushakemukselle merkittynä päivänä.

      Etkö löytänyt vastausta?

      Jätä yhteydenottopyyntö

    • Tein takaushakemuksen väärällä takausmäärällä. Voiko takausmäärää muokata jälkikäteen?
      • Takaushakemus tulee meille käsittelyyn, kun olet allekirjoittanut takaussopimuksen. Takauksen määrää ei ole mahdollista muokata takaussopimuksen allekirjoittamisen jälkeen. Olethan yhteydessä asiakaspalveluumme, jotta pääsemme poistamaan virheellisen takaushakemuksen.
      • Mikäli et ole allekirjoittanut takaussopimusta, ei hakemuksesi tule meille käsittelyyn ja voit tehdä uuden hakemuksen oikeilla tiedoilla.

      Etkö löytänyt vastausta?

      Jätä yhteydenottopyyntö

    • Kuinka toimia, jos vuokranantaja ei ole saanut takauksen aktivointipyyntöä sähköpostiin?
      • Vuokralaisen olisi hyvä tarkistaa sähköpostistaan, olemmeko mahdollisesti lähettäneet vuokralaiselle sähköpostia, kuten lisätietopyyntöjä.
      • Mikäli vuokranantajan sähköposti on täytetty virheellisesti takaushakemukseen, voi tästä toimittaa meille korjauspyynnön info@takaamo.fi. Käsittelemme viestisi 1–2 arkipäivän kuluessa.
      • Joskus viestimme ajautuvat sähköpostin roskaposti- tai tarjoukset kansioon. Tarkistathan myös nämä.

      Etkö löytänyt vastausta?

      Jätä yhteydenottopyyntö

    • Voiko joku muu henkilö allekirjoittaa hakemuksen vuokranantajan puolesta?
      • Takaussopimuksen voi allekirjoittaa asunnon todellinen edunsaaja. Asunnon omistaja voi kuitenkin valtakirjalla valtuuttaa välittäjän allekirjoittamaan sopimukseen puolestaan. Tähän tarkoitukseen sopii myös asunnon hallinnointisopimus, mikäli siinä on mainittu myös vuokravakuuden hoitaminen edunsaajan puolesta. Valtakirjan tai hallinnointisopimuksen voi toimittaa meille sähköpostitse osoitteeseen info@takaamo.fi.

      Etkö löytänyt vastausta?

      Jätä yhteydenottopyyntö

    • Täytyykö minun peruuttaa hakemus, jos en saanut asuntoa, johon hain takausta?
      • Ei tarvitse, jos vuokranantaja ei ole ehtinyt allekirjoittaa hakemusta. Jos hakemus on allekirjoitettu, tulee sinun toimittaa meille irtisanomisilmoitus. Vuokranantajan tulee vahvistaa irtisanominen, sillä ilman vuokranantajan vahvistamaa irtisanomista takaus tulee voimaan.
      • Takauksen pääset irtisanomaan täältä.

      Etkö löytänyt vastausta?

      Jätä yhteydenottopyyntö

  • Laskut ja maksaminen
    • Mihin otan yhteyttä laskuun tai maksamiseen liittyvässä kysymyksessä?
      • Laskuihin ja maksamiseen liittyvissä kysymyksissä pyydämme kääntymään laskutusta hoitavan Intrumin asiakaspalvelun puoleen.

      Intrum asiakaspalvelu ark. 7.30–20.00, la 9.00–16.00 puhelin 09 2291 1790

      Sähköposti: maksuvalvonta@intrum.com

       
    • Koska saan ensimmäisen laskun?
      • Laskutamme takauksen aina kalenterikuukauden alussa. Ensimmäinen lasku tulee aina postitse osoitteeseen, johon takaus on haettu. Lasku ei tule automaattisesti takauksen aktivoimisen jälkeen, vaan saapuu seuraavan kalenterikuukauden alussa ja vasta sen jälkeen, kun vuokrasopimuksen voimassaolo alkaa. Laskujemme eräpäivä on aina kuukauden 20. päivä.
      • Ensimmäisen laskun yhteydessä veloitetaan 49 euron suuruinen avausmaksu.
    • Tarvitsen laskulle maksuaikaa, kuinka toimin?
      • Yksittäisen laskun eräpäivää on mahdollista muuttaa enintään 30 vrk alkuperäisestä eräpäivästä. Pyynnön tästä voit toimittaa laskutusta hoitavalle Intrumille joko puhelimitse tai sähköpostilla.

      Intrum asiakaspalvelu ark. 7.30–20.00, la 9.00-16.00 puhelin 09 2291 1790

      Sähköposti: maksuvalvonta@intrum.com

    • Voiko laskun eräpäivää muuttaa pysyvästi?
      • Valitettavasti tämä ei ole mahdollista, laskujemme eräpäivä on aina kuukauden 20. päivä. Yksittäisen laskun eräpäivää on mahdollista muuttaa enintään 30 vrk alkuperäisestä eräpäivästä. Pyynnön tästä voit toimittaa laskutusta hoitavalle Intrumille joko puhelimitse tai sähköpostilla.

      Intrum asiakaspalvelu ark. 7.30–20.00, la 9.00–16.00 puhelin 09 2291 1790

      Sähköposti: maksuvalvonta@intrum.com

    • Miksi saan edelleen laskuja, vaikka olen irtisanonut takaukseni?
      • Takauksen irtisanomisaika on yksi kuukausi ja laskutus päättyy takauksen päättymiskuukauden viimeisenä päivänä. Tarkistathan, että olet irtisanonut takauksen ajoissa. Mikäli irtisanominen tapahtuu myöhässä, jatkuu laskutus normaaliin tapaan.
      • Irtisanomisilmoituksen saatuamme pyydämme vuokranantajalta vahvistuksen irtisanomisesta. Takaus päätetään, kun vuokranantaja on vahvistanut irtisanomisen ja laskutus päättyy sen kuukauden viimeisenä päivänä, jona vahvistus on saatu. Saat vielä Takaamolta vahvistuksen irtisanomiselle vuokranantajan vahvistuksen jälkeen.
      • Mikäli kuittausta ei ole tullut, olethan yhteydessä vuokranantajaan, jotta hän voi vahvistaa irtisanomisen.
    • Mistä laskuni koostuu?
      • Laskun riveille on eriteltynä mitä veloitus koskee
    • Olen hukannut laskun, kuinka toimin?
      • Laskuillamme on aina sama eräpäivä, viitenumero, tilinumero sekä summa. Voit maksaa maksun edeltävän kuukauden laskun tiedoilla.
      • Mikäli kyseessä on ensimmäinen laskusi tai edellistä laskua ei ole saatavilla voit pyytää laskukopion osoitteesta info@takaamo.fi
    • Sain laskun vuokranantajan hakemasta korvauksesta, enkä pysty maksamaan sitä, kuinka toimin?
      • Korvauslaskuille on mahdollista tehdä maksusuunnitelma jakamalla lasku enintään kuuteen osaan. Maksusuunnitelmaan liittyvissä kysymyksissä olethan yhteydessä Intrumiin.

      Intrum asiakaspalvelu ark. 7.30–20.00, la 9.00–16.00 puhelin 09 2291 1790

      Sähköposti: maksuvalvonta@intrum.com

    • Sain maksumuistutuksen laskusta, jonka olen jo maksanut, kuinka toimin?
      • Maksumuistutus lähetetään 14 vrk eräpäivän jälkeen. Mikäli lasku on maksettu ennen tätä, voit jättää huomautuksen huomioimatta.
      • Jos olet maksanut laskun 14vrk eräpäivän jälkeen, tulee sinun maksaa muistutuskulu laskusta löytyvillä tiedoilla. Voit maksaa maksumuistutuksen laskun tiedoilla muuttaen summaksi pelkän 5 euron muistutuskulun.
    • Kuinka kauan kuukausimaksuja tulee maksaa?
      • Kuukausimaksuja maksetaan takauksen päättymiskuukauden viimeiseen päivään asti. Kuukausimaksut määräytyvät takauksen suuruuden mukaisesti ja ne toimivat maksuna takauspalvelusta.
      • Takauksen ehdoista ja käytöstä voit lukea lisää kohdasta Mikä on takaamo?

      Takaussopimuksia koskevat vuokralaisen ja vuokranantajan yleiset ehdot ovat saatavilla täältä.

    • Mitä tehdä, jos lasku on edennyt Intrumin perintään?
      • Ota yhteyttä Intrumin asiakaspalveluun.

      Intrum asiakaspalvelu ark. 7.30–20.00, la 9.00–16.00 puhelin 09 2291 1790

      Sähköposti: maksuvalvonta@intrum.com

    • Voiko Takaamon laskun tilata e-laskuna?
      • Kyllä, tilauksen voi tehdä omassa verkkopankissa. Tilausta tehdessäsi tarvitset asiakasnumeron, jonka voit tarkistaa edellisestä Takaamon laskustasi. Laskuttajaa voit hakea myös nimellä: Vakuutusosakeyhtiö Garantia.
    • Miksi sain laskun postitse, vaikka olen tilannut e-laskun?
      • Laskut lähtevät kuukauden 1. arkipäivänä. Jos lasku on jo ehtinyt muodostua ennen e-laskutilaustasi, saat e-laskun vasta seuraavassa kuussa.
      • E-laskua ei muodostu, mikäli asiakasnumero on syötetty virheellisesti. Poista virheellinen e-laskutilaus verkkopankissasi ja syötä e-laskutilaus udelleen verkkopankissa annettujen ohjeiden mukaan.
  • Voimassa olevan takauksen muutokset ja päättäminen
    • Kuinka takaus irtisanotaan?
      • Takaus tulee aina irtisanoa kirjallisesti. Takauksen irtisanominen on vuokralaisen vastuulla.
      • Takaus irtisanotaan toimittamalla Takaamolle täytetty irtisanomislomake, jonka jälkeen vuokranantajan tulee vahvistaa irtisanominen. Kun olemme vastaanottaneet vuokralaisen lähettämän irtisanomisilmoituksen, toimitamme vahvistuspyynnön sähköpostiin vuokranantajalle.
      • Irtisanomislomakkeelle pääset täältä.

      Etkö löytänyt vastausta?

      Jätä yhteydenottopyyntö

    • Minulla on Takaamo-takaus. Haluan irtisanoa takaussopimuksen, mutta jatkaa vuokrasuhdetta. Mitä teen?
      • Takaamon takaus ei ole sidottu vuokrasopimukseen. Takaus voidaan irtisanoa koska tahansa vuokranantajan ja vuokralaisen yhdessä niin sopiessa.
      • Takauksen irtisanominen tapahtuu irtisanomislomakkeella. Lomakkeelle ”vuokrasuhteen päättymispäivän” kohdalle voi merkitä päivän, jona haluaa takauksen päättää. Huomioithan, että laskutus päättyy takauksen päättymiskuukauden viimeisenä päivänä. Maksat siis koko kuukauden takausmaksun, vaikka irtisanominen olisi keskellä kuukautta.
      • Vuokranantajalle toimitetaan automaattinen sähköposti takauksen päättämisestä. Vuokranantajan tulee vastata tähän viestiin tai toimittaa erillinen sähköposti info@takaamo.fi, jossa hän hyväksyy takauksen irtisanomisen.
      • Irtisanomislomakkeelle pääset täältä.

      Etkö löytänyt vastausta?

      Jätä yhteydenottopyyntö

    • Mitä tehdä, jos vuokranantaja on vaihtumassa?
      • Jos vuokranantaja on vaihtumassa, tulee takaukselle tehdä tätä koskeva muutos. Edellisen vuokranantajan tulee toimittaa meille uuden vuokranantajan tiedot. Muutokseen tarvitaan uuden vuokranantajan nimi, sähköposti ja puhelinnumero. Tiedot voi toimittaa meille sähköpostitse osoitteeseen info@takaamo.fi. Lähetämme tämän jälkeen uudelle vuokranantajalle takaukseen liittyvän sopimuksen allekirjoitettavaksi sähköisen allekirjoituspalvelun kautta.

      Etkö löytänyt vastausta?

      Jätä yhteydenottopyyntö

    • Voiko takauksen siirtää toiseen osoitteeseen?
      • Takausta ei voi siirtää toiseen osoitteeseen vaan jokainen takaus on vuokrasopimuskohtainen.
      • Kun haluat hyödyntää takausta myös uuteen vuokra-asuntoon, voit hakea uutta takausta uusilla tiedoilla. Varmistathan, että uusi vuokranantajasi hyväksyy Takaamon käytön vakuutena.
      • Huom. muistathan irtisanoa vanhan takauksesi täältä.

      Etkö löytänyt vastausta?

      Jätä yhteydenottopyyntö

    • Toinen takauksen osallisista (=vuokralaisista) on muuttamassa pois asunnosta. Miten Takaamon takaus toimii tässä tilanteessa?
      • Jos toinen takauksen osallisista on muuttamassa pois, tulee vuokralaisten yhteinen takaus päättää täältä löytyvän irtisanomislomakkeen kautta. Asuntoon jäävä vuokralainen tekee uuden takaushakemuksen itselleen. Lähetämme uuden takaussopimuksen vuokranantajan allekirjoitettavaksi, ja uusi takaus tulee voimaan, kun vuokranantaja on allekirjoittanut takaussopimuksen.

      Etkö löytänyt vastausta?

      Jätä yhteydenottopyyntö

    • Voinko tehdä takaushakemuksen uuteen asuntoon, kun edelliseen asuntoon otettu takaus on vielä voimassa?
      • Kyllä. Takaushakemuksella ilmoitetaan vuokrasuhteen alkamispäivä, joten voit tehdä takaushakemuksen uuteen asuntoon jo etukäteen. Muistathan irtisanoa vanhan takauksen täältä löytyvän irtisanomislomakkeen kautta, sillä edelliseen asuntoon otetun takauksen voimassaolo ei pääty automaattisesti uuteen asuntoon muutettaessa.

      Etkö löytänyt vastausta?

      Jätä yhteydenottopyyntö

  • Korvauksen hakeminen ja hakemuksen eteneminen
    • Jos vuokranantaja hakee korvauksen Takaamolta, joutuuko vuokralainen maksamaan sen?
      • Kyllä. Takaamolla on takauksesta ja vierasvelkapanttauksesta annetun lain (361/1999) 28 §:n mukainen oikeus saada takauksen perusteella vuokranantajalle suorittamansa korvauksen määrä vuokralaiselta.

      Etkö löytänyt vastausta?

      Jätä yhteydenottopyyntö

    • Kuinka haen korvausta?
      • Pääset täyttämään korvaushakemuksen täältä.
      • Huomioithan, että korvausta on mahdollista hakea 60vrk ajan vuokrasuhteen päätyttyä, tämän jälkeen korvauksen hakeminen ei ole enää mahdollista.

      Etkö löytänyt vastausta?

      Jätä yhteydenottopyyntö

    • Voiko korvausta hakea itse toteutetusta työstä?
      • Itse tehdystä työstä voi hakea korvausta enintään 10e /per tehty työtunti.
      • Materiaaleista, pesuaineista- ja -välineistä tulee toimittaa kuittikopio.
      • Liitä mukaan erittely, kuinka monta tuntia kyseiseen työvaiheeseen on käytetty.

      Etkö löytänyt vastausta?

      Jätä yhteydenottopyyntö

    • Olen toimittanut korvaushakemuksen, mutta en ole saanut päätöstä, kuinka toimin?
      • Mikäli hakemukselta on puuttunut jotain tai tarvitsemme lisätietoja, olemme yhteydessä sähköpostitse. Tarkistathan sähköpostisi.
      • Suoritamme korvauksen seitsemän päivän kuluessa siitä, kun olemme saaneet kaikki korvaushakemuksen käsittelemiseksi tarvittavat tiedot, eikä ole korvaushakemuksen oikeellisuutta ole riitautettu.
      • Mikäli et ole saanut yhteydenottoa korvaushakemukseen liittyen voit tiedustella hakemuksen tilaa ottamalla meihin yhteyttä täältä

      Etkö löytänyt vastausta?

      Jätä yhteydenottopyyntö

    • Mitä tarvitsen mukaan korvaushakemukselle?
      • Korvaushakemuksella on eriteltynä tarvittavat liitteet.
      • Vuokrasopimukselle erikseen merkityistä kuluista (esim. sopimussakko) ei tarvitse erillistä liitettä, muistathan kuitenkin kirjata, miltä kuukaudelta sekä vuodelta saatava on.

      Etkö löytänyt vastausta?

      Jätä yhteydenottopyyntö

    • Kuinka toimia, jos korvaushakemuksen lähettäminen ei onnistu?
      • Ennen korvaushakemuksen lähettämistä tulee tarkistaa, että kaikki tarvittavat tiedot on lisätty hakemukselle.
      • Korvaushakemukseen tulee liittää vuokrasopimus, irtisanomisilmoitus sekä näyttö ja selvitys vuokralaisen sopimusrikkomuksesta. Mikäli vuokrasuhteen aikana on syntynyt vuokralaisesta johtuvia korjaustarpeita, pyydämme toimittamaan kuitit korjauskuluista. Korvaushakemuksen liitteiden tulee olla PDF-muodossa ja liitteiden tulee olla kooltaan yhteensä alle 4 Mt.

      Etkö löytänyt vastausta?

      Jätä yhteydenottopyyntö

    • Haluan hakea korvausta, mutta en saa kaikkia kuluja tietoon sallitun 60vrk sisällä, kuinka toimin?
      • Vuokranantajan tulee hakea korvausta 60 vrk kuluessa vuokrasuhteen päättymisestä, mutta korvaus on mahdollista suorittaa vuokranantajalle myös määräajan jälkeen, mikäli hakemus on toimitettu meille edellä mainitun ajan puutteissa.
      • Korvaushakemuksella tulee yksilöidä kaikki vahingot, joista korvausta haetaan. Korvaushakemukselle voi tarvittaessa merkitä erillisenä liitteenä, etteivät kaikki kulut ole vielä tiedossa tai tiedon voi toimittaa meille sähköpostilla info@takaamo.fi
      • Kun kaikki kulut ovat tiedossa, voimme täydentää jo olemassa olevaa korvaushakemusta ja käsitellä korvaushakemuksen.

      Etkö löytänyt vastausta?

      Jätä yhteydenottopyyntö

  • Asiakkaan tunteminen
    • Miksi kysymme asiakkaan tuntemista koskevia tietoja?
      • Takausvakuutuspalveluiden tarjoajana meillä on lakisääteinen velvollisuus tunnistaa ja tuntea asiakkaamme. Asiakkaan tuntemiseen velvoittavat rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja selvittämisestä annettu laki sekä vakuutusyhtiölaki. Antamasi tiedot ovat ainoastaan käytössämme, emmekä jaa tietoja eteenpäin.

      Etkö löytänyt vastausta?

      Jätä yhteydenottopyyntö

    • Mitä tietoja kysymme?
      • Kysymme vain asiakkaan tuntemiseksi tarvittavia tietoja. Kysymme sinulta perustietojen lisäksi tietoja muun muassa kansalaisuudesta ja poliittisesta vaikutusvallasta, jotta voimme täyttää lakisääteisen velvollisuutemme asiakkaan tuntemiseksi.

      Etkö löytänyt vastausta?

      Jätä yhteydenottopyyntö

    • Kuinka usein kysymme asiakkaan tuntemista koskevia tietoja?
      • Kysymme asiakkaidemme tietoja säännöllisin väliajoin, koska lainsäädäntö edellyttää vakuutusyhtiöitä pitämään asiakastietonsa ajantasaisina.

      Etkö löytänyt vastausta?

      Jätä yhteydenottopyyntö

    • Mitä tapahtuu, jos en vastaa asiakkaan tuntemista koskeviin kysymyksiin määräajassa?
      • Mikäli et toimita asiakkaan tuntemista koskevia tietoja määräajassa, emme voi aloittaa asiakassuhdetta tai emme voi jatkaa olemassa olevaa asiakassuhdetta. Jotta takauksesi pysyy voimassa, on olennaista vastata määräajassa pyyntöihimme asiakkaan tuntemisvelvollisuuden täyttämiseksi.

      Etkö löytänyt vastausta?

      Jätä yhteydenottopyyntö